Skip to main content

Mindfulness forløb i familiehøjde.

Mandag  d. 2. september 2019 har vi opstart af vores næste 5 ugers mindfulness forløb i familiehøjde i Body Mind Academys lokaler på Frederiksberg.

Vi inviterer 5 familier – 1 voksen og 1 barn fra hver familie med til dette unikke forløb.

Undervisningen og øvelserne formidles i både børne- og voksenhøjde.

Viktoria Junker på 12 år vil dele ud af sin egen praksis med mindfulness og oplevelser i hendes hverdag og Mette Junker, vil dele ud af hendes store erfaring og værktøjskasse gennem 14 år med øvelser og redskaber til krop og sind.

Sammen vil de skabe et rum fyldt med kærlighed og nærvær – et fristed hvor batterierne kan blive ladet op og relationen mellem barn og voksen blive styrket.

Med simple øvelser og teknikker lærer I som familie at…

  • komme i kontakt med kroppen og mærke mere glæde, kærlighed og empati.
  • udføre enkle yogaøvelser, som udstrækker kroppen.
  • blive mere positive og se muligheder fremfor begrænsninger.
  • at trække vejret rigtigt samt meditere og være stille sammen.
  • at anerkende hinanden.

Alt sammen noget i kan bruge i hverdagen, både hjemme, i skolen og på arbejdet.

Forløbet henvender sig til børn i alderen 8 – 12 år.

Vi mødes 1,5 time hver mandag kl. 17 – 18,30.

Medbring yogamåtte og tæppe og mød op i afslappet tøj.

Pris 2.550 kr. for 1 voksen og 1 barn – betaling kan deles op i 3 rater af 850 kr. 1 rate betales ved tilmelding, 2. rate ved opstart og 3. rate 4 uger inde i forløbet.

Tilmeld dig ved at ringe til Mette på telefon 51 90 45 90 eller skriv en mail bma@bodymindacademy.dk

Styrk din familie som et team med vores mindfulness forløb i familiehøjde

Program, Frederiksberg

Gang nr. 1 d. 2/9 træning af positive tanker med leg og øvelser.

Gang nr. 2 d. 9/9 yoga, meditation og vejrtrækning.

Gang nr. 3 d. 16/9 vi taler med kroppen via blid berøring og tryk på akupressurpunkter.

Gang nr. 4 d. 23/9 vi tømmer maven for bekymringer og leger med stilhed.

Gang nr. 5 d. 30/9 vi laver personlige positive tryllesætninger, hygger med englekort og er kreative.

Hør hvordan Viktoria guider i en hjertemeditation

Hvad er mindfulness?

Mindfulness betyder ’bevidst nærvær’, og mange misforstår det som et begreb eller en fiks ide, der umiddelbart kan anvendes. Vores erfaring er, at mindfulness er en færdighed, som skal trænes og forbedres over tid gennem vedvarende træning. Vi træner det bedst, hvis vi træner som et team, derfor er det vigtigt for os, at ALLE kan udføre vores mindfulnessøvelser, børn som voksne, så vi kan hjælpe og støtte hinanden med at få det gjort i en til tider hektisk hverdag med mange gøremål.

Mindfulness er i den grad vigtigt i det samfund, vi lever i, hvor 8 ud af 10 danskere har symptomer på stress. Mindfulness virker på både krop og sind og er anerkendt og videnskabeligt bevist indenfor klinisk medicin.

Statistikerne fortæller, at 35.000 voksne danskere hver dag er sygemeldt med stress. Der er endnu ikke lavet måling på hvor mange børn, der er stressede, men vi oplever i vores arbejde med børn, at der er rigtig mange, som har stress symptomer som ondt i maven, ondt i hovedet og problemer med ørene. Ved brug af vores mindfulnessøvelser giver vi familierne et fælles sprog og en mulighed for at forebygge og håndtere stress.

Mindfulness øvelser til børn og voksne

Hos Body Mind Academy har vi udviklet mindfulness øvelser, som kan praktiseres af både børn og voksne, så familien har en fælles værktøjskasse og referenceramme, som kan tages i brug, når der er brug for at få ladet batterierne op.

Faktum er, at er der en i familien som bliver ramt af stress eller angst, bliver hele familien ramt.

Det centrale i mindfulness er at evne at kunne slippe alle de tanker, spekulationer og bekymringer, som fylder vores sind. Via simple øvelser træner vi i at være nærværende og have fuld opmærksomhed. Jo mere nærværende vi er overfor vores børn, jo større selvværd giver vi dem. Det er jo en kæmpe motivation i sig selv.

Vi bruger meditations-, åndedræts- og energiøvelser på alle vores forløb og camps til at træne nærvær og fokus. Se denne video fra vores Familie Challenge, hvor Viktoria guider i en hjertemeditation.

viktoria-laver-mindfulness

Vend dine negative tanker til positive

På alle vores kurser og uddannelser tager vi udgangspunkt i vores Body Mind Figur.  Illustrationen giver en forståelse for, hvordan vores sind er bygget op, hvordan krop og sind hænger sammen, og hvordan vi kan styrke selvværd, trivsel og fællesskab, så alle føler sig unikke.

Visualisering, fantasirejser og træning i at vende tanker på hovedet fra negativ til positiv er en del af vores koncept. De fleste voksne har næsten glemt at fantasere, så det er en befrielse i sig selv, at lave mindfulnessøvelserne i familiehøjde, da børnene virkelig kan inspirere os også på dette område og vække vores fantasi til live igen.

Vi oplever, at det er en kæmpe gave, at bruge de samme redskaber og øvelser i familien, da vi på denne måde bliver tættere forbundet til hinanden pg styrket som et team. Endvidere har børnene mulighed for at tage lederskab i et familieprojekt. Som familie kan vi inspirere og støtte og løfte hinanden på en måde, som er enkel og super effektiv – da alle kan udføre øvelserne og bruge redskaberne.

 

 

Body Mind figur

3 positive tanker udligner 1 negativ

70 % af vores tanker er negative

Vi mennesker har 60 – 80.000 tanker i døgnet, hvilket svarer til minimum 1 tanke i sekundet. 70% af vores tanker er negative og fyldt med bekymringer, konsekvensberegninger og spekulationer. Det kræver enormt meget energi, at være negativ. Det kræver vedholdenhed og bevidsthed at vende vores tanker fra negativ til positiv, og jo flere vi er til kærligt at minde hinanden om at tænke og være positive, jo nemmere er det.

3 positive

Et yndet og super simpelt redskab til både børn, voksne og familier er ”3 positive”. Det går i alt sin enkelthed ud på, at hver gang vi siger eller tænker noget negativt om os selv eller andre, udlignes det med 3 positive.

Det er et meget simpelt redskab som fuldstændig kan vende kulturen i familien, på arbejdspladsen i skolen eller hvor du nu end befærder dig i løbet af en dag.

Jo mere positivt vi tænker, jo flere positive følelser afstedkommer det, jo bedre har vores krop det og jo flere positive handlinger har vi. 3 positive tager brodden af de værste skænderier og diskussioner og skaber en meget bedre stemning.

Kunne du godt tænke dig at lære om mindfulness?

På alle vores forløb og camps praktiserer vi mindfulnessøvelser. Øvelser som styrker både krop og sind og reducerer stress og angst.

Fælles for de øvelser vi praktiserer er, at alle i familien kan udøve dem.

Kontakt os på enten Tlf. 51904590 eller udfyld formularen vores kontaktformular her.

  • viktoria-laver-mindfulness

Læs mere om mindfulness

oevelser-til-mindfulness

Mindfulness i skolerne og familierne. 

Børn er fantastiske til at tage mindfulness til sig. De er dygtige til at mærke deres krop og bruge deres åndedræt.

Mindfulness øvelser er som udgangspunkt lette at lære, men kan være svære at integrere i en travl hverdag i et i forvejen tæt pakket program.

Det er videnskabeligt bevist, at meditation og bevidst vejrtrækning reducerer stress og angst betragteligt, da det bl.a. reducerer vores kortisolniveau i kroppen og afbalancerer vores nervesystem.

Derfor er det vigtigt at mindfullnes implementeres både i skolen og hjemme i familien.

mindfulness-retreat-til-sri-lanka

Mindfulness retreat

På vores Familieretreat til Sri Lanka bliver hvert enkelt familiemedlem styrket med mindfulnessøvelser. Kvalitetstid, nærvær og udvikling er temaet for vores mindfulness familie retreat.

Læs mere her.