Skip to main content

8 ugers styrkeforløb (10-14 år)

Opstart af næste hold den 12. august på Frederiksberg.

Aldrig har det været vigtigere at give børn en forståelse for dem selv og deres eget værd (selvværd). Børn, som via deres opvækst i en fuldt digitaliseret verden, søger anerkendelse, forståelse og herigennem opmærksomhed igennem de sociale medier.

Teknologien vil overtage flere og flere standardiserede jobs, så arbejdspladser fremover vil fokusere mere og mere på det unikke i mennesket. Det som IKKE kan overtages af maskiner og robotter. Derfor er det en fordel allerede som barn at blive klogere på, hvilke unikke egenskaber og styrker man har – og bruge dem rigtigt. Og det er præcis, hvad omdrejningspunktet er for dette styrkeforløb – at bygge en solid og stærk platform at stå på.

På dette styrkeforløb for 10 – 14 årige dyrker og videreudvikler vi det unikke i hvert barn via anerkendte øvelser og redskaber, som taler til både krop og sind.

Vi styrker følelsen af, ”jeg kan, hvad jeg vil” (performance) – og ”jeg er, som jeg skal være” (trivsel) – og træner heri.

Vi arbejder med positiv psykologi og de 24 styrker fra Martin Seligman, inddrager fremtidsforskning og FN’S 17 Verdensmål, styrker attituden og de sociale kompetencer og meget mere – som du kan læse om nedenfor.

Vi mødes 8 gange i alt – med én fast undervisningsdag om ugen fra kl. 16.30 – 18.30 (dørene åbnes kl. 16.00). Den sidste undervisningsdag inviteres både forældre og søskende, hvor deltagerne viser og fortæller, hvad de har lært og hvordan det med fordel kan videreføres i familien. Som forældre bliver I herudover orienteret efter hver undervisningsgang, omkring hvad jeres børn har lært, og hvordan I bedst muligt kan hjælpe og støtte op heromkring.

Opstart af næste hold den 12. august på Frederiksberg.

Forløbet kører parrallet med et lignende forløb, som vi kører på 4 skoler i Børnenes Hovedstad, Billund Kommune, hvor vi uddanner trivselsledere i børne- og ungehøjde.

Indhold og pris:

Platform/styrker: Forløbet har fokus på at spotte og arbejde med styrker på både ”Se og Høre siden” og ”Mærke siden”. Og til brug herfor arbejder vi bl.a. med de 24 styrker af Martin Seligman.

Fremtidsforskning: I dag går udviklingen så stærkt, at ingen ved, hvordan verden ser ud om bare 5 år – men via fremtidsforskningen har vi en ide herom – og derfor tænker vi det ind i ovennævnte styrker, så de er ”fremtidssikret”. Vi vil i den forbindelse trække på vores samarbejde med fremtidsforsker, Anne Skare og Henrik Hovgaard fra Future Navigator. Og herudover inddrager vi FN’S 17 Verdensmål og vores partnerskab med Verdens Bedste Nyheder – læs evt. mere her: https://verdensbedstenyheder.dk/virksomheder/body-mind-academy/.

Sociale kompetencer er den vigtigste kompetence i dag ifølge de 500 største virksomheder i USA. Det handler ikke om at tænke mindre på sig selv og sin egen udvikling – og herigennem brug af egne unikke egenskaber – men at kunne få det til at spille sammen med fællesskabet. Så mottoet: Hver for sig er vi unikke, sammen gør vi forskellen dyrkes og styrkes. Det træner vi i praksis gennem forskellige aktiviteter og øvelser.

Attitude: Men for at stå stærkt på sin platform, drage nytte af fremtidsforskningen og FN’S 17 Verdensmål, samt kunne bruge sine sociale kompetencer i et fællesskab – er ens attitude afgørende. På dette modul styrker vi følelsen af, ”jeg kan, hvad jeg vil” (performance) – og ”jeg er, som jeg skal være” (trivsel) – og træner heri.

Vi kører små hold af 8-12 deltagere, så der er tid til og fokus på hver deltager, samtidig med at B til B (Barn til Barn) dyrkes og styrkes.

”Lektier” til hver gang er at praktisere det som læres på forløbet i ens dagligdag.

Pris

Prisen for forløbet er 4.250 kr. – som indbetales på kontonr. 3001 3121537834 – og dækker udover selve forløbet materialer samt let og sund forplejning til hver undervisningsgang, herunder sin egen friskpressede juice.

Historien bag styrkeforløbet

I 2017 deltog vi på KL’s årlige topmøde for Børn & Unge – og her mødte vi fremtidsforsker, Anne Skare Nielsen, som viste nedenstående billede af Choluteca Broen i Honduras. Området var blevet ramt af en tornado, og noget af det eneste, som stadig stod stærkt og stabilt var Choluteca Broen – men den havde ikke længere nogen funktion, for vandet løb ikke længere under broen – men uden om broen.

Vi tænkte og Anne sagde; Hvad nu hvis det bliver billedet på skolesystemet i DK?

Har vi opbygget et skolesystem, der kan modstå de største orkaner og tornadoer af nytænkning og udvikling – men med tiden vil miste sin funktion, fordi det børnene lærer ikke er up to date i forhold til den virkelige verden – og de krav, der stilles her?

Det skal vi ikke stille os til dommer over for – men vi har heller ikke tid til at afvente resultatet – og siden KL’s Børn & Unge Topmøde har fremtidsforskere, Anne Skare Nielsen og Henrik Hovgaard, været vores undværlige samarbejdspartnere og øjne ind i fremtiden – og det kombineret med positiv psykologi og de 24 styrker fra Martin Seligman og FN’S 17 Verdensmål – har vi skabt et super STÆRKT forløb – som styrker børn bedst muligt til at møde fremtiden.

Choluteca Broen i Honduras

Hvor og hvornår?

Undervisningen finder sted i Body Mind Academys lokaler,

Sankt Markus Alle 4, 1922 Frederiksberg C

2 minutters gang fra Forum Metro Station

En fast undervisningsdag om ugen, over 8 gange, fra kl. 16,30 – 18,30 (dørene åbnes kl. 16.00).

Opstart af næste hold den 12. august på Frederiksberg.

Aura Adamas 11 år:

“Forløbet har gjort mig stærk indeni, det har givet mig mere selvtillid, selvværd og selvsikkerhed. 
Før jeg startede, turde jeg ikke sige fra eller sige hvad jeg rigtig følte, men nu gør jeg. På forløbet  har jeg lært en masse redskaber, som har hjulpet mig i nogle svære situationer, og når nogen har sagt eller gjort noget, som jeg er blevet vred eller ked af. Jeg er utrolig glad for, at jeg startede på dette forløb, og ved faktisk slet ikke hvad jeg skulle have gjort, hvis jeg ikke havde mødt Body Mind Academy.”

Sofia Hammer 14 år:

“En af de ting jeg godt kunne lide ved forløbet var, at deltagerne ville hinanden det bedste, hvilket jeg ikke oplever så tit i hverdagen. Og vi lærte også, hvordan vi kunne blive mere positive i det ellers meget negative samfund, vi lever i. Body Mind Academy er et sted, hvor janteloven ikke gælder, og andre kun bliver glade, når du taler godt om dig selv, og hvad du har opnået. For selvom nogen måske er bedre eller har opnået mere, er der ingen, der har den samme historie og været igennem præcis det, du har. Man lærer konstant noget fra hinanden, og det er også et sted, du lærer mere om dig selv og arbejder med dig selv.”

Stine Hjorth 13 år:

”Inden jeg mødte Body Mind Academy og dette forløb, havde jeg et meget lavt selvværd, og det var virkelig svært for mig at komme ud af min komfortzone og prøve nye ting, fordi jeg var så genert, som jeg var. Det har været en sindssyg rejse, som har medført, at jeg er kommet med i teamet på børne- og familiecamps – og jeg vil ikke bytte muligheden for noget andet.”

Theodor Holst 11 år:

“Jeg har lært at falde til ro, når jeg opdager, at noget er svært – og lære noget af det i stedet for at flippe ud over, jeg ikke kan finde ud af det. Jeg har fået nye værktøjer, og lært at bruge mine styrker fornuftigt. Og herudover vil jeg anbefale at starte på forløbet, hvis man har brug for mere selvtillid, eller hvis man i det hele taget har nogle problemer i hverdagen.  Det er et godt sted at komme og lære om, hvordan man kan gøre ens problem(er) til en god ting og ikke en dårlig ting.  Det kan være, at der er nogle, der har eller har haft de samme problemer som dig, og kan hjælpe dig med at løse problemet eller gøre det til en god ting. Hvis du rigtig gerne vil give noget til andre børn, kan du både hjælpe dig selv og andre ved at starte på dette forløb.”

Heidi Jørgensen, mor til Alexander på 11 år:

Først en kæmpe tak for jer og alt det fantastiske I gør så,  andre mennesker trives og finder dem selv. DET VIRKER, og I gør en KÆMPE forskel❤️❤️👍🏻.

“Alexander har lige været til landsmesterskaberne, og det gik rigtig godt. Han har virkelig fundet glæden ved ishockey igen, og det ses både inden og udenfor banen hvor han klarer sig rigtig godt. Men det bedste af det hele er, at han samtidig er en super god kammerat og så meget sig selv. Han finder ro inden i sig selv inden hver kamp, men uden at føle sig uden for, for som han selv siger, så er han lige som han skal være. 

Og vi kan se ham vokse og finde sig selv mere og mere. Han forsøger ikke mere at følge alfa hannerne, men bliver hos sig selv, og det accepterer de andre også, og respekterer. Han er aldrig mere ked af det, når han kommer hjem fra skolen, og hans overskud vokser dag til dag. Han er begyndt at række hånden op i timerne i skolen igen, og er blevet så glad for at gå i skole. Det er fantastisk at se at ham stråle igen både i skolen og i hans fritidsaktiviteter. 

Tænkt at det nu snart er et år siden, vi kom ind til jer med et meget ulykkeligt barn, som følte sig ensom og meget trist. Og nu står vi med et barn, der både stråler i skolen og ikke mindst til ishockey. Han føler sig overhovedet ikke ensom mere og har mange legeaftaler. I har en kæmpe fortjeneste for dette – og vil bare lige sende jer denne lille opdatering, så I er klar over, hvilken kæmpe forskel I gør, så andre mennesker trives og finder dem selv❤️❤️👍En kæmpe krammer fra os alle 3″

Alexander Tougaard 11 år:

Savannah 12 år:

“Jeg har fået en større viden om mine forskellige styrker. Hvordan jeg bruger dem bedst muligt, og hvilke styrker der er vigtige at træne for mig. Jeg har også lavet mit eget energiskjold, så jeg kan holde negativ energi ude og kun tager det ind, som er godt for mig. Herudover er det dejligt at komme hos Peter i Body Mind Academy, fordi man føler sig mere hørt end i skolen.”

Deltagere på workshoppen ”Stærk Indeni” for skoleelever i Rudersdal Kommune: 

Hør om elevernes udbytte ved at klikke her: https://www.youtube.com/watch?v=OQ40B1tPiWc

Børn med lavt selvværd

Det kommer næppe som en stor overraskelse, at mange børn har lavt selvværd; og det er faktisk et kæmpe samfunds problem. Manglende selvværd kan nemlig påvirke ens sociale liv i en meget negativ retning, og derfor er det fundamentalt vigtigt, at få behandlet sit manglende selvværd – inden det potentielt udvikler sig til en mere alvorlig psykisk lidelse som decideret social angst. Hvis ikke man ikke tager affære, kan det betyde, at man som barn/ung og senere voksen lever et liv, hvor man hele tiden er hæmmet af frygten for at fejle.   

Børn har brug for en selvværds indsprøjtning

Man vil gerne være populær, sige de rigtige ting, gå i det rigtige tøj, have masser af venner, være dygtig i skolen og generelt bare udstråle overskud og selvtillid.

Men hvad nu hvis man ikke lige kan sætte flueben ud for de ovenstående succeskriterier? Er man så ikke nogen succes? Det kan resultere i manglende selvværd, hvis man ikke lever op til ét eller flere af disse krav.

Som forælder gør man sit barn en bjørnetjeneste ved ikke at spørge ind til, om sit barn trives i skolen, sportsklubben mv. Det er afgørende, at man fortæller sit barn, at det ikke nødvendigvis skal stræbe efter det perfekte, men at det derimod er i orden at have mangler, og ikke lade udefrakommende faktorer styre ens liv.     

Hvad skal man holde øje med?

Som forældre bør man imidlertid holde øje med nogle få typiske symptomer på lavt selvværd, som ofte er udslagsgivende for børn:

Fokus kun på fejl og mangler: Alt for ofte vælger mange børn, der lider af lavt selvværd, udelukkende at fokusere på sine fejl og mangler. Det er vigtigt, at anerkende sit barn for den, det ER – og ikke bare for det, han/hun gør. Sidstnævnte kan være svært – og er en af grundene til skabelsen af Kidz Academy – og vigtigst, fordi den anerkendelse, som betyder allermest, er den anerkendelse, som kommer fra jævnaldrende.

Har svært ved at træffe afgørende beslutninger: Hvis man er meget selvkritisk, har man ofte svært ved at træffe vigtige og nødvendige beslutninger. Ydermere kan man have svært ved at træffe selvstændige beslutninger, og derfor er man ofte tilbøjelig til bare at følge andres beslutninger, selvom man inderst inde har en anden mening og holdning.

Hvad kan vi tilbyde?

Hos Body Mind Academy har vi mange års erfaring i at hjælpe børn og unge, der lider af lavt selvværd. Og i 2013 startede vi Kidz Academy, hvor vi bl.a. gør børn og unge stærkere indeni, så de står på en stærkere platform til at håndtere livets mange udfordringer. Og i alt hvad vi laver er hjertet drivkraften, hjernen midlet, livsglæde fundamentet – og baseret på B til B (Børn til Børn).

sommerlejr-for-boern-og-unge

 Kidz Børnecamps

Børn og unge i alderen 8-14 år har mulighed for at deltage på vores camps, hvor de personlige og sociale kompetencer dyrkes og styrkes. Læring gennem leg er omdrejningspunktet og natur og hav en selvfølge til at skabe de optimale rammer. Camps hvor øget selvværd, selvtillid, fællesskab og nye venskaber er en del af udbyttet.

familieterapi-paa-familiecamp

Body Mind FamilieCamps

På vores sponserede Body Mind FamilieCamps hjælper vi børnefamilier med at blive et stærkt TEAM – ved at give dem en fælles referenceramme og herigennem et fælles sprog – og ved at dyrke og styrke  de unikke egenskaber i familien ud fra mottoet: Hver for sig er vi unikke, SAMMEN gør vi forskellen.